Framsida > Vår historia
Vår historia
1983
början
Fröet till Mezinas framgång såddes i Danmark 1983 av Torben Pedersen. Ett litet familjeägt företag slog rot – och gjorde sig redo att växa sig stort. Allt började i Esbjerg i en nedlagd slaktarbutik i Willemoesgade. Där grundade Torben Pedersen företaget med kosttillskotten Selenium ACE, Neolic 9000 och Urizal, som än idag finns på hälsokosthyllorna. Efter några år flyttade Mezina till Grundtvigs Allé och några år senare till Energivej.
1987
expanderar till Norge
I 1987 inledde Mezina sin internationella resa och startade sin verksamhet i Åmli i södra Norge. Efter att ha lyckats i vårt grannland fortsatte resan till Sverige och Finland.

1989
Salus Haus och Mezina
Torbens son, Lars Pedersen, började i företaget den 1 juni 1989. Detta datum var även början på ett långt och bra samarbete med tyska Salus Haus. Redan 1916 lade med. dr Otto Greither grunden för Salus Haus med sin ”Salus-Kur”. Han hade en önskan att hjälpa sina medmänniskor att leva hälsosamt med hjälp av naturopati och naturlig näring. Sedan dess har Salus Haus produktsortiment vuxit sig stort, och i Danmark har vi flera tonikor, elixir och tabletter från detta varumärke – bland annat Floradix Kräuterblut.

1992
Velzina

1995
generationsväxling
I augusti 1995 kom Torbens andra son Claus in i företaget och ett generationsskifte inleddes.

1999
nya omgivningar
Mezinas framgång krävde större lokaler, så företaget byggde nya lokaler på Energivej 4, där det ligger än idag. De nya byggnaderna togs i bruk den 1 november. Kort därefter, den 31 januari 2000, dog Torben, endast 57 år gammal. Mezinas nya lokaler nominerades till Esbjerg kommuns arkitekturpris år 2000.

2002
Nelson Bach och Mezina
Efter drygt 31 år var det dags för nytänk. 2014 lanserade Mezina därför en ny, stark och dynamisk visuell identitet – däribland en ny logotyp, webbplats och sloganen: ”Din hälsa – vår hjärtefråga”. Den nya identiteten var ett led i företagets pågående utvecklingsprocess och skulle spela en avgörande roll för att Mezina skulle framstå som modernt, relevant och uppdaterat.

2014
ny logotyp och identitet
Efter drygt 31 år var det dags för nytänk. 2014 lanserade Mezina därför en ny, stark och dynamisk visuell identitet – däribland en ny logotyp, webbplats och sloganen: ”Din hälsa – vår hjärtefråga”. Den nya identiteten var ett led i företagets pågående utvecklingsprocess och skulle spela en avgörande roll för att Mezina skulle framstå som modernt, relevant och uppdaterat.

2019
ett nytt kapitel inleds och Salus Haus fyller 30 år
Våren 2019 började ett nytt kapitel för Mezina. 80 % av aktierna i företaget såldes till Orifarm och Capidea. Lars och Claus har fortfarande en total ägarandel på 20 % – och är aktiva i företagets styrelse. Samma år, på hösten, nådde även Mezina en viktig milstolpe. Mezina och Salus Haus kunde fira 30 års samarbete. Det firades med stil i Tyskland på Salus Haus huvudkontor i den vackra staden Bruckmühl.

2021
NY VISUELL KOMMUNIKATION
2021 lanserade Mezina en ny visuell kommunikation centrerad kring vår digitala marknadsföring och försäljning via webbshoppar. Ett exempel på detta är de vackra akvarellillustrationerna som nu syns bakom produkterna. På Mezina har vi alltid använt naturliga ingredienser i våra kosttillskott och naturprodukter. Ett mål med den nya visuella identiteten var just att illustrera de starka banden till naturen ännu bättre i vår kommunikation än tidigare.
