Affärsmodell

Mezinas affärsmodell

Mezina är ett företag som drivs av moderna ledningsprinciper med en familjär arbetsmiljö som stimulerar kreativitet och kompetens (Vår historia). Enkelhet är nyckeln till vårt sätt att arbeta på Mezina. Vi bevarar fokus och söker alltid efter nya sätt att fortsätta att utvecklas och göra saker och ting på bättre sätt. 

Vår affärsstrategi utnyttjar vår unika förmåga att utveckla våra egna innovativa hälsoprodukter på marknaden och därmed vår möjlighet att erbjuda kunderna nya produkter och lösningar med hög effektivitet i kraftigavarumärkesförpackningar.

På den här sidan har vi samlat hela vår affärsmodell så att du som företagsägare kan lära dig mer om allt från vår strategi, vision och mission till utvecklingen av våra produkter och Mezina A/S:s lagstiftning.

Strategi

Mezina utvecklar och marknadsför kosttillskott och naturprodukter i syfte att hjälpa människor att få bättre hälsa och högre livskvalitet. Sedan 1983 har vi arbetat för att erbjuda de bästa produkterna på marknaden, utvecklade med respekt för traditionella metoder med användning av växtbaserade ingredienser, men med tydligt fokus på vetenskapliga rön och trender. 

Vi arbetar ständigt med att utöka vårt sortiment med det långsiktiga målet att täcka alla hälso- och skönhetsrelaterade behov som var och en kan ha. Som en del av vår strategi strävar vi efter att se till att kärnan i vårt sortiment alltid återspeglar våra kärnvärden, såsom kvalitet, samt vår nordiska och värdeskapande profil.

På Mezina anser vi att det att hålla sig uppdaterad med den vetenskapliga utvecklingen och göra en dygd av marknadsföring och reklam är absolut avgörande för just utveckling och försäljning av innovativa produkter. Vi tror också på att det är viktigt att bygga upp nära och långsiktiga relationer med alla samarbetspartner. Därför ingår det även i vår strategi att utöka vårt geografiska distributionsnätverk för att effektivt kunna nå fler kunder, antingen genom våra egna nationella försäljnings- och marknadsföringsbolag eller genom välrenommerade distributörer.

Passion

Din hälsa har stått i centrum för vår verksamhet sedan 1983. Så länge har Mezina varit en av Danmarks största leverantörer av kosttillskott och naturprodukter. Det är vi mycket stolta över. Vår passion är att leverera kosttillskott och naturprodukter som hjälper människor att uppnå bättre hälsa och ökad livskvalitet. Ingenting mindre. 

Vi hittar inspiration i naturen, som är full av magi. Naturen erbjuder de mest underbara svampar, bär och växter som var och en kan bidra till ett bättre och mer harmoniskt liv. Därför har vi ett grundläggande mål om att det ska råda harmoni mellan vad produkter inom vår bransch ska kunna och den kvalitet de ska ha.

Därför tillverkar vi de flesta av våra produkter själva, men vi samarbetar också med en exklusiv grupp leverantörer med unika produkter. Det är till syvende och sist den bästa utgångspunkten – både för konsumenterna och för oss som leverantör av kosttillskott och naturprodukter.

Mission och vision

Vår mission är att erbjuda naturprodukter och kosttillskott i världsklass till människor i hela världen. Vår vision är att vara en av de ledande tillverkarna och utvecklarna på den globala marknaden med egna kontor och externa distributörer. På Mezina vill vi vara kända för att tillverka högkvalitativa varumärken som lätt kan anpassas till marknaden.

Vi är fast övertygade om att nyckeln till framgång ligger i att göra livet bättre och enklare med hjälp av våra produkter. Det gäller både för slutkonsumenten och för våra återförsäljare.

Utveckling av nya produkter på Mezina

Mezina bygger upp och underhåller kunskaper och expertis om växtbaserade ingredienser och deras förmåga att ge människor livskraft. Det kräver självklart att man konstant har fingret på pulsen. Därför är vi på Mezina alltid på jakt efter ny forskning på det vetenskapliga området och använder dessa nya kunskaper för att utveckla innovativa kosttillskott och naturprodukter.

Det har alltid varit en viktig drivkraft för oss att erbjuda våra kunder nya kunskaper och ingredienser så snart det händer något nytt i branschen. Dessutom har vi sträng kontroll över att de råvaror vi använder i vår egen produktion och de produkter vi väljer från andra leverantörer är av hög kvalitet. Därför samarbetar vi bara med tillverkare som prioriterar hög kvalitet framför allt annat.

Mezinas inspiration till nya produktidéer kommer i princip från tre olika håll:

  1. Traditionell kunskap om växternas effekter, som i många fall går tillbaka till forntiden och medeltiden.
  2. Konsumentenkäter som identifierar nya behov, önskemål och tendenser som utgör grunden för att utforma produkter som uppfyller den moderna konsumentens behov och önskemål.
  3. Nya vetenskapliga studier om örter och näringsämnen som kan gynna människors hälsa.

Unik inblick i branschen

På Mezina köper vi våra råvaror från producenter som har visat att de är villiga och har förmågan att följa alla EU:s regler om kvalitet och renhet. Under de senaste tre decennierna har vi byggt upp kontakt till ett stort antal leverantörer, vilket under åren har lett till nära relationer med våra samarbetspartner. Det har även gjort det möjligt för våra medarbetare att tänka innovativt och kontinuerligt utveckla sin kompetens – till gagn för vår produktportfölj. 

Under de senaste åren har vi på Mezina deltagit i olika internationella evenemang som samlar några av världens bästa företag inom naturprodukter och kosttillskott. Varje år får vi en unik inblick i kommande trender och möjligheter i branschen. Det ger oss även insikt i de senaste upptäckterna av fördelarna med naturliga livsmedelsingredienser samt kunskap om nya kvaliteter och råvaruvarianter samt förbättringar som är under utveckling. Det är detta vi tar hänsyn till i vår utvecklingsprocess av nya produkter.

Hållbara förpackningar
Naturliga ingredienser
Danskutvecklade produkter

Intern marknadsföring med möjlighet till koncept för egna varumärken.

På Mezina vill vi informera världen om våra kosttillskott och naturprodukter och om hur våra produkter är lösningen på folks individuella behov. Alla produkter är märkta med en övertygande historia för att skapa den konsumentlojalitet som gör våra produkter till konsumenternas förstahandsval. 

Hälso- och skönhetsfrågor är viktiga frågor för våra konsumenter, och därför är vår marknadsföringseffektivitet avgörande för vår affärsmodell. På Mezina har vi en intern marknadsföringsgrupp som kan ta hand om allt från produktutveckling, förpackningsutveckling och design till innehållsskapande och naturligtvis sparring under utvecklingen av ditt koncept för egna varumärken.

På Mezina är vi övertygade om att för att kunna driva tillväxt och bygga upp varumärken krävs ett starkt engagemang för 1) slutkonsumenter, 2) detaljhandelskunder och 3) hälso- och sjukvårdsyrket. Vi samarbetar med våra återförsäljare för att dela med oss av vår expertis och ge kunderna bästa möjliga värde, och naturligtvis för att utbilda återförsäljarnas personal för att öka deras kunskap om våra produkter.

Mezina A/S:s lagstiftning

Mezina A/S marknadsför kosttillskott som omfattas av livsmedelslagen.

Dessutom är vissa av våra produkter reglerade av kosmetikalagstiftningen. Kvalitetskontrollen för kosttillskott regleras enligt ett gemensamt GMP-system (Good Manufacturing Practice), som har anpassats för att även uppfylla kraven i HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), livsmedelsmyndigheternas motsvarighet till GMP. Alla Mezinas råvaror och färdiga produkter tas emot, lagras och skickas enligt GDP (Good Distribution Practice).

De flesta av de regler som vi måste följa är EU-lagar i form av förordningar som gäller direkt inom hela EU och i alla EES-länder. Det innebär att samma regler gäller i hela Norden, eftersom Norge som inte är medlem i EU ändå tillämpar all EU-lagstiftning. Det finns dock några områden där det ännu inte finns några gemensamma regler och där enskilda länder har lite olika uppfattningar. Mezinas experter i varje land ägnar därför särskild uppmärksamhet åt dessa områden när de lanserar och marknadsför produkter.

Kosttillskott måste marknadsföras i enlighet med de allmänna bestämmelser som gäller för livsmedel i allmänhet och de särskilda bestämmelser som gäller för kosttillskott. Kosttillskott måste vara säkra att inta och därför håller Mezina A/S sig uppdaterad om säkerhetsbedömningar från bland annat EFSA (Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) som kan vara av betydelse för sammansättningen och marknadsföringen av Mezinas produkter.

Mezina A/S är även medlem i branschorganisationen Nutraceutisk Industri under Dansk Industri, där erfarenheter utbyts och sparras med andra större företag i branschen.

Rulla till toppen

Indtast venligst din søgning nedenfor for at søge på varer.

Indtast venligst din søgning nedenfor for at søge på varer.

Bliv ringet op

Udfyld dine kontaktoplysninger nedenfor og bliv ringet op ang. at blive forhandler.

Ønsker du at blive forhandler af Mezinas produkter?